Σάββατο 24 Μαΐου 2014

In //

«Ενημέρωση σχετικά με την προώθηση της 2ης Ξένης Γλώσσας στα δημοτικά σχολεία» Δ΄ΤΑΞΗΣ.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ



Νέα Σμύρνη ,18 / 05 / 2014

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ
Δ/ΝΣΗ Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ Δ΄Αθήνας
Αριθ. Πρωτ.:  301
----------------------------------------------
Ταχ. Διεύθυνση : Παλαιολόγου & Μαγκριώτη  1
Τ.Κ. : 17121    Νέα Σμύρνη
Πληροφορίες :
Τηλέφωνα : 2109318790
Τηλεομοιοτυπία : 2109370380
Ιστοσελίδα : http://dide-d-ath.att.sch.gr
Ηλεκτρ. Διεύθ.: schsymvda@dide-d-ath.att.sch.gr
ΕΥΑΝΘΙΑ ΜΙΧΟΥ ΠΕ05
Χατζηϊωάννου Αντιγόνη, Μέλισσα, ΄Ιρις ΠΕ 07
Προς:
  • Δ/ντές Δ/ντριες Δημοτικών Σχολείων
  • Εκπαιδευτικούς Γαλλικής και Γερμανικής  που διδάσκουν στην Α/θμια
  • Γονείς και Μαθητές  Δ΄ τάξης
  • Δ΄ Αθήνας(Δια μέσου της αντίστοιχης  Διεύθυνσης)
  • Κοιν:Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπ/σης Αττικής


ΘΕΜΑ : «Ενημέρωση σχετικά με την προώθηση της 2ης Ξένης Γλώσσας  στα δημοτικά σχολεία».
ΠΡΟΣΟΧΗ: Ακολουθούν 3 κείμενα (2 για την Γερμανική γλώσσα,  1 για την Γαλλική Γλώσσα)

1ο κείμενο
Η επιλογή της γερμανικής ως 2ης ξένης γλώσσας στη Δημόσια Εκπαίδευση
Η Σχολική Σύμβουλος ΠΕ 07 Γερμανικής Γλώσσας  Χατζηϊωάννου Αντιγόνη, Μέλισσα, Ίρις.
Η προώθηση της διδασκαλίας των ξένων γλωσσών είναι επιτακτική ανάγκη στη σημερινή κοινωνική πραγματικότητα όπως αυτή έχει διαμορφωθεί.
Η επιλογή της ξένης γλώσσας είναι κατεξοχήν προσωπική επιλογή, στην οποία παίζουν ρόλο διάφοροι παράγοντες όπως: προσωπικές επιλογές, οικογενειακοί δεσμοί, φιλικοί δεσμοί, εκπαιδευτικοί, μορφωτικοί και επαγγελματικοί λόγοι.
Στην επιλογή αυτή καλό είναι να μην τίθενται ψευδοδιλλήματα μεταξύ εύκολης και δύσκολης ξένης γλώσσας.

Η  σημασία της διδασκαλίας και η χρησιμότητα της γερμανικής γλώσσας
Η εκμάθηση της γερμανικής γλώσσας έχει πολλαπλά οφέλη για τους μαθητές  τόσο άμεσα όσο και μακροπρόθεσμα.
Άμεσα οφέλη
Η εκμάθηση της γερμανικής γλώσσας δίνει στους μαθητές την δυνατότητα να επικοινωνήσουν με τους γερμανόφωνους λαούς, να γνωρίσουν την καθημερινή τους ζωή, τους  τις συνήθειες, τον πολιτισμό και τις χώρες τους.  Να έρθουν σε επαφή με τη γερμανική παιδεία, τη λογοτεχνία, τις τέχνες, την τεχνολογία.
Η μάθηση αυτή επιτυγχάνεται με τα καλά οργανωμένα προγράμματα σπουδών που προσφέρει σήμερα το δημόσιο ελληνικό σχολείο  και με σύγχρονες στρατηγικές μάθησης και διδασκαλίας που εφαρμόζει το εκπαιδευτικό προσωπικό. Τα Αναλυτικά Προγράμματα της γερμανικής γλώσσας στοχεύουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών, στην ισόρροπη ανάπτυξη τους γνωστικά, κοινωνικά, συναισθηματικά, δίνοντας μεγάλη έμφαση στην προσωπική τους ανάπτυξη προκειμένου να εξελιχθούν σε πολίτες με κριτική σκέψη και εφοδιασμένοι με πολλές και διαφορετικές ικανότητες και δεξιότητες.
Σήμερα ειδικά δίδονται επιπλέον ευκαιρίες στους μαθητές μέσω του διαδικτύου να έχουν πρόσβαση σε γνώσεις, στο εκπαιδευτικό σύστημα (όλων των βαθμίδων) των γερμανόφωνων χωρών και ιδιαίτερα της Γερμανίας, και βέβαια στον πολιτισμό  αυτών των χωρών.
Αυτές οι ευκαιρίες δίδονται και στους εκπαιδευτικούς και στις σχολικές μονάδες για ανάπτυξη συνεργασιών και πρωτοβουλιών (όπως το e-Τwinning, Erasmus + κ.τ.λ.).
Tο διαδίκτυο  συνεισφέρει και στηρίζει  αυτά που αναφέρθηκαν. Συγχρόνως καθιστά τη μάθηση ελκυστική και είναι ένας εύκολος και ανέξοδος τρόπος που προάγει την ανάπτυξη εποικοδομητικών σχέσεων μεταξύ των δύο πλευρών. Αναπτύσσεται η γλωσσική επικοινωνία αποτελεσματικότερα ενώ ταυτόχρονα προωθείται η επαφή, ο τουρισμός και η ανάπτυξη.
Η γνώση της γερμανικής γλώσσας καθιστά εύκολη την  υλοποίηση πλήθους προγραμμάτων, τα οποία έχουν θετική επίδραση τόσο μεσοπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα στην οικονομία, την εκπαίδευση, την κοινωνία, τον τουρισμό.
Τα οφέλη είναι εξίσου σημαντικά τόσο για τούς μαθητές όσο και για τους γονείς από την ανάπτυξη ενός δικτύου επικοινωνίας. Παρατηρούνται συχνά  κοινά προβλήματα και είναι πολύ εποικοδομητικό να ενημερώνονται και για άλλους  τρόπους αντιμετώπισης, γιατί έτσι  τους προσφέρεται ένα ευρύτερο πεδίο συζήτησης και προβληματισμού και έχουν περισσότερες επιλογές. Αναμφισβήτητα διευρύνονται οι ορίζοντες όλων των εμπλεκομένων.
Ο τουρισμός είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες της οικονομίας μας. Η διάδραση, η προσέγγιση καθώς επίσης η άμεση και προσωπική επικοινωνία μεταξύ των εμπλεκόμενων δημιουργεί μια αίσθηση οικείου η οποία ρίχνει τοίχους προκαταλήψεων και αρνητικών στερεοτύπων και είναι ένας από τους  αποτελεσματικότερους  τρόπους προώθησης του  τουρισμού.
 
Μακροπρόθεσμα οφέλη
Στον τομέα της εκπαίδευσης και κατάρτισης
Ότι μαθαίνουν  οι μαθητές είναι παρακαταθήκη για το αύριο. Μέσω της εκμάθηση της γερμανικής γλώσσας οι νέοι αποκτούν εφόδια για την επίτευξη των μελλοντικών τους στόχων τους στον τομέα της εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Στο Γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα υπάρχει μια πολύ καλά οργανωμένη Τεχνική μέση εκπαίδευση με άμεση στήριξη των αντίστοιχων ΕΠΑΛ όπου είναι συνδυασμένη η θεωρία με την πράξη. Δίνονται πολλές ευκαιρίες όπως Υποτροφίες για μαθητές Τεχνικών Λυκείων.
Κατά τη διάρκεια των προπτυχιακών τους σπουδών  οι φοιτητές στην Ελλάδα, γνωρίζοντας γερμανικά έχουν την ευκαιρία να επιλέξουν από τα προγράμματα  Erasmus γερμανικά πανεπιστημιακά και πολυτεχνικά ιδρύματα των γερμανόφωνων χωρών.  Θα αποκτήσουν κατ’ αυτόν τον τρόπο πρόσβαση σε νέες εμπειρίες και θα βιώσουν με βάση τα ενδιαφέροντά και τις σπουδές τους μια άλλη πραγματικότητα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.  Θα λάβουν επιπλέον εφόδια κατά την φοίτηση τους στα ιδρύματα αυτά, που στις περισσότερες περιπτώσεις διευκολύνουν την επιλογή τους για μελλοντικές μεταπτυχιακές σπουδές αφού εξοικειώνονται στην επιστημονική ορολογία και στον τρόπο εκπαίδευσης αυτών των χωρών. Αυτά τα προγράμματα είναι συνήθως 6μηνης ή και ετήσιας διάρκειας.
Προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές στη Γερμανία
Οι  προπτυχιακές, οι μεταπτυχιακές και οι άλλες σπουδές είναι σε υψηλότατο επίπεδο οργανωμένες στις γερμανόφωνες χώρες παρέχοντας στους φοιτητές άρτια εκπαίδευση και εξειδίκευση σε σύγχρονες υποδομές.  Η εκμάθηση της γερμανικής γλώσσας αποτελεί μια από τις βασικότερες προϋποθέσεις για την αποδοχή των φοιτητών σ’ αυτές. Πρέπει ο φοιτητής να έχει εξοικειωθεί με τη γλώσσα από πριν ώστε να ανταπεξέλθει απρόσκοπτα στις απαιτήσεις και να μπορεί να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες που ανοίγονται μπροστά του.  Μην ξεχνάμε ότι  και τα Γερμανικά προσφέρουν  τη δυνατότητα σπουδών εντός και εκτός των Ευρωπαϊκών συνόρων.
Στον επαγγελματικό τομέα
Στη σημερινή εποχή της κρίσης ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι η ανεργία.  Η χώρα που δίνει πολλές θέσεις εργασίας σε πτυχιούχους ανώτατων σχολών ιδιαίτερα των θετικών επιστημών είναι η Γερμανία. Υπάρχει μεγάλη ζήτηση για γιατρούς, μηχανικούς, και επιστήμονες άλλων ειδικοτήτων.
Σε επίπεδο εργασιακών ευκαιριών δεν θα αποκλείονται μελλοντικά από χώρους που προσφέρουν δουλειά επειδή δεν έχουν γλωσσική επάρκεια  στη γερμανική γλώσσα.
Συμπερασματικά αντιλαμβανόμαστε ότι είναι επιτακτική ανάγκη και κυρίως σε περίοδο κρίσης το δημόσιο σχολείο να καλύπτει τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών σχετικά με την εκμάθηση της 2ης ξένης γλώσσας. Σε πρότερη φάση η κοινωνία κάλυπτε αυτή την επιλογή στην ιδιωτική εκπαίδευση (ιδιωτικά σχολεία, Φροντιστήρια, Μαθήματα κατ’ οίκον).

 Τελικά η επιλογή της γερμανικής γλώσσας δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να επιλέξουν μέσω του πλουραλισμού σύμφωνα με τα μελλοντικά τους όνειρα.
ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΜΑΘΩ ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ;;;
(Συντάκτρια: Ιωάννα Γρηγοράκη, Εκπαιδευτικός ΠΕ 07  Δ΄ Αθήνας)
* Είναι η γλώσσα που ομιλείται στο μεγαλύτερο μέρος της Κεντρικής Ευρώπης (Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία). Τη γερμανική γλώσσα ομιλούν περισσότεροι από 100 εκατομμύρια Ευρωπαίοι ως μητρική γλώσσα και 80 εκατ. ως ξένη.
*  Πρόκειται για χώρες όπου μπορεί κάποιος να κάνει πανεπιστημιακές σπουδές (προπτυχιακού και μεταπτυχιακού επιπέδου) σε πολύ υψηλό επίπεδο με πολύ χαμηλά δίδακτρα. Εκτός από τις μοντέρνες μεθόδους έρευνας στο Πρόγραμμα των σπουδών τους συνδυάζεται πλέον και η χρήση της Αγγλικής γλώσσας. Ένεκα της συμφωνίας Μπολόνια οι προπτυχιακές σπουδές διαρκούν 3 έτη (!), το Μάστερ 2 έτη και το διδακτορικό 3 έτη.
*  Οι σπουδές στη Γερμανία αλλά και στις λοιπές γερμανόφωνες χώρες συνδέονται άρρηκτα με την επαγγελματική εκπαίδευση και αποκατάσταση καθώς δραστηριοποιούνται σε αυτές τις χώρες εταιρείες κολοσσοί.
*  Τα ανωτέρω συνεπάγονται πλούσιο Βιογραφικό και πολλές ευκαιρίες αναζήτησης  και εύρεσης εργασίας και στην Ελλάδα αφού ο όγκος των τουριστών που καταφθάνει μέσω των tour-operator (που είναι γερμανικές εταιρείες στην πλειονότητά τους) αυξάνεται ραγδαία. Επίσης αρχίζουν να δραστηριοποιούνται πολλές από τις ανωτέρω εταιρείες στην χώρα οι οποίες εκτιμούν ιδιαίτερα και την γνώση της γερμανικής γλώσσας και τις σπουδές σε γερμανόφωνα πανεπιστήμια τα οποία βρίσκονται πολύ υψηλά στον κατάλογο των ΑΕΙ με διεθνή ακτινοβολία.
*  Η Γερμανική ακολουθεί σε πολλά επίπεδα (Γραμματική-Συντακτικό) την ελληνική γλώσσα μας. Συνεπώς η εκμάθησή της υποβοηθά και βελτιώνει τις δεξιότητες και την επίδοση του μαθητή και στα φιλολογικά μαθήματα. Άλλωστε πολλές γερμανικές λέξεις έχουν ελληνικές ρίζες.
* Η διδασκαλία της γερμανικής προβλέπει εργασίες σε διάδραση με πολλά μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος. Η αδελφοποίηση με σχολεία των γερμανόφωνων χωρών προσφέρει τη δυνατότητα ανταλλαγής πληροφοριών αλλά και εκπαιδευτικών εκδρομών.
* Το μάθημα των Γερμανικών στο Δημοτικό πραγματοποιείται σε ένα ευχάριστο, ξεκούραστο, διασκεδαστικό και δημιουργικό κλίμα με τη βοήθεια των πολυμέσων, των παιχνιδιών και των βιωματικών ασκήσεων. Βασίζεται στην κατανόηση κειμένων και στην έκφραση.  Σε αυτόν τον στόχο συντελεί η διαρκής επιμόρφωση των διδασκόντων.
* Στόχος είναι οι μαθητές να αποκτήσουν μέσω του σχολείου απαραίτητες γνώσεις σταθμισμένες και ευθυγραμμισμένες με τα επίπεδα γλωσσομάθειας της 6βαθμης κλίμακας του Συμβουλίου της Ευρώπης (ΣτΕ). Έτσι θα είναι εφικτός ο έγκυρος έλεγχος γνώσεων/δεξιοτήτων τους  από ανεξάρτητο φορέα πιστοποίησης ( εφ’ όσον το επιθυμήσουν) και η απόκτηση επίσημης αναγνωρισμένης πιστοποίησης (π.χ. Κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας ΚΠγ).

Η Σχολική Σύμβουλος ΠΕ 07                                            Χατζηϊωάννου Αντιγόνη, Μέλισσα, Ίρις

Νέα Σμύρνη 16-5-2014
ΓΙΑΤΙ  ΝΑ  ΕΠΙΛΕΞΩ  ΓΑΛΛΙΚΑ

  1. Τα Γαλλικά ομιλούνται και διδάσκονται σε όλες τις χώρες του πλανήτη.
  2. Περισσότεροι απο 110.000.000 σπουδαστές μαθαίνουν Γαλλικά σε ολόκληρο τον κόσμο και πάνω απο 200.000.000 άτομα τα χρησιμοποιούν καθημερινά.
  3. Είναι γλώσσα αναφοράς για τα 68 κράτη και κυβερνήσεις που έχουν ενταχθεί στον Διεθνή οργανισμό Γαλλοφωνίας (ΟΙF) , τον δεύτερο σε μέγεθος παγκόσμιο οργανισμό έπειτα απο τα Ηνωμένα Εθνη. Απο τις 27 χώρες-μέλη της Ευρωπαικής Ενωσης ,14 (μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα απο το 2007 ) έχουν ενταχθεί στον Διεθνή Οργανισμό Γαλλοφωνίας,δηλαδή περισσότεροι απο 80.000.000 γαλλόφωνοι και 15.000.000 σπουδαστές.
  4. Είναι γλώσσα εργασίας στο Συμβούλιο της Ευρώπης ,στον ΟΗΕ, στην UNESCO (Επιστημονική, Εκπαιδευτική και Πολιτιστική Οργάνωση των Ηνωμένων Εθνών), στον Ο Ο ΣΑ( Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, στο ΝΑΤΟ(Οργανισμός Βορειοατλαντικού Συμφώνου) , στη ΔΟΕ (Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή).
  5. Είναι διαβατήριο για Ανώτατες Σπουδές σε φημισμένα πανεπιστήμια (όπως η Σορβόννη –με χαμηλά δίδακτρα) ή  σε ανώτατες σχολές εμπορίου και μηχανικών , οι οποίες συγκαταλέγονται μεταξύ των καλύτερων ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στην Ευρώπη και σε ολόκληρο τον κόσμο. Οι γαλλόφωνοι φοιτητές μπορούν να επωφεληθούν απο υποτροφίες της γαλλικής κυβέρνησης και να αποκτήσουν διεθνώς αναγνωρισμένα πτυχία. 6 απο τις καλύτερες ευρωπαικές σχολές στους τομείς της οργάνωσης και διοίκησης επιχειρήσεων αλλά και των οικονομικών επιστημών είναι γαλλικές (σύμφωνα με την κατάταξη της εφημερίδας Financial Times)
  6. Είναι πλεονέκτημα στον επαγγελματικό χώρο διότι με τη χρήση της γαλλικής γλώσσας πολλαπλασιάζονται  οι  ευκαιρίες εύρεσης εργασίας σε πολυάριθμες γαλλικές και γαλλόφωνες πολυεθνικές  εταιρείες σε ποικίλους τομείς δραστηριότητας ( κατασκευαστικός τομέας, τράπεζες, αυτοκινητοβιομηχανία, αεροναυπηγική , τουρισμός κλπ).  Η  Γαλλία είναι η 5η εμπορική δύναμη στον κόσμο και η 3η χώρα υποδοχής ξένων επενδυτών. Σε παγκόσμια κλίμακα η Γαλλία είναι η χώρα αναφοράς στον τομέα των τρισδιάστατων animation στον κινηματογράφο και τα βιντεοπαιχνίδια.  Στην προσφορά εργασίας  στην Ελλάδα οι γαλλικές επιχειρήσεις  αναδεικνύονται  κορυφαίοι ξένοι εργοδότες.
  7. Σε ένα κόσμο που έχει εξομοιωθεί απο την παγκοσμιοποίηση ,η γαλλοφωνία προωθεί την πολιτιστική πολυμορφία και τη δημόσια ανταλλαγή ιδεών. Με τους σπουδαίους φιλοσόφους της ,τους φημισμένους καλλιτέχνες και επιστήμονές της η Γαλλία πάντοτε πρωτοπορούσε στον διάλογο των ιδεών και της δημιουργίας.
  8. Εδώ και πολλούς αιώνες  η Γαλλία αντλεί έμπνευση απο την ελληνική πολιτισμική κληρονομιά .Απο τους πρώτους γάλλους φιλέλληνες μέχρι το σύνθημα : «Ελλάς –Γαλλία -Συμμαχία» η γαλλο-ελληνική φιλία δεν διαψεύστηκε ποτέ. Κάθε χρόνο σχεδόν 1.000.000 γάλλοι τουρίστες επισκέπτονται  την Ελλάδα. Στις μέρες μας το άριστο επίπεδο των πολιτιστικών, οικονομικών και πολιτικών σχέσεων ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Γαλλία ανοίγουν το δρόμο για μια νέα συμμαχία.

wordpress